Studiemiddag "Week van het Economieonderwijs" 2016
Circa zeventig deelnemers waren afgekomen op de studiemiddag, die de VECON – samen met de lerarenopleiders van het Landelijk Expertisecentrum (LEEC), SOEO en De Vrolijke Economen (DVE) – had georganiseerd op de Universiteit Utrecht.
Met een achttal workshops over klaslokaalexperimenten, nieuwe elementen in de macrodomeinen, examinering van keuzeonderdelen in het MBO, samenwerkend leren, differentiëren, en financiële educatie.
Klapper op de vuurpijl die middag was de lezing van Esther-Mirjam Sent (Radboud Universiteit) over het gebrek aan pluralisme in het economieonderwijs. Met de crisis van 2008, de rol van de financiële sector en economen (“misreading”, “over – confidence” en arrogantie) in het achterhoofd pleitte ze voor meer aandacht voor geschiedenis van het economisch denken, economische geschiedenis, de rol van instituties, kritische reflectie en meerdere benaderingen in het economieonderwijs. Daarbij brak ze een lans voor gedragseconomie en experimenten (die aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen).
Een geslaagde studiemiddag met tevreden deelnemers!
- Lezing Esther-Mirjam Sent: klik hier
- Workshop "Activerende didactiek bij het vak economie", Judith Brakkee en Karine Kruiff: klik hier
- Verslag workshop "Activerende didactiek bij AE": klik hier
- Workshop "Activerende didactiek bij het vak M&O (Bedrijfseconomie)", Bartha Moerkerk en Rina Timmerman: klik hier
- Verslag workshop "Activerende didactiek bij BE": klik hier
- Workshop "Differentiëren", Wim van Kleef: klik hier
- Workshop "Financiële geletterdheid van jongeren", Aisa Amagir: klik hier
- Workshop "Examineringvan keuzedelen", Gerard Aaftink: klik hier
- Workshop "Goede tijden, slechte tijden", Hans Goudsmit en Mark Eldering
Inhoud van de workshop: klik hier
Verslag van de workshop: klik hier
Bijlage 2 procent: klik hier
Bijlage The Philips curve: klik hier
Bijlage ECB: klik hier - Workshop "Samenwerkend leren tijdens de economieles", Peter van der Veen en Johan van der Leeden: klik hier