Sectiejaarvergadering vakdidactiek
Spreker(s): Sultan Goksen en Richard Martina
Workshopronde: 3
Max. aantal deelnemers: 25
Tijdens deze bijeenkomst zal kort worden stilgestaan bij de activiteiten van de sectie vakdidactiek in het afgelopen jaar en de plannen voor het komende jaar. Daarna gaan we aan de slag onder leiding van Sultan Goksen en Richard Martina.
Het onderwerp is: Competenties voor het ontwerpen van educatieve escape rooms voor de ontwikkeling van een ondernemerschap mindset/ attitude.
In het hoger onderwijs lopen we steeds warmer voor leren met behulp van games, oftewel voor ‘game-based learning’ of ‘gamification’. Voorbeelden hiervan zijn educatieve escape rooms, waar we realistische teamspellen onder verstaan, waarbij spelers aanwijzingen ontdekken, puzzels oplossen en taken uitvoeren om in een beperkte tijd een specifiek doel (meestal ontsnappen uit de kamer) te behalen. Het aanbieden van educatieve escape games als een didactisch tool kan een uitdagende manier zijn om (ondernemerschaps-)onderwijs aantrekkelijker te maken voor studenten en vaardigheden aan te leren. De vraag is welke competenties hebben wij docenten nodig om een eigen educatieve escape room te ontwikkelen?
Binnen deze workshop zullen we de deelnemers in verschillende teams indelen en aan verschillende ontwerpelementen van eenzelfde educatieve escape room laten werken.
Zo willen we:
- meer inzicht krijgen in de competenties die nodig zijn om een educatieve escape room te ontwerpen, en
- ‘oefenen’ met de ontwerpprincipes van de educatieve escape room die zijn ontworpen voor het ervaringsgerichte ondernemerschapsonderwijs (Goksen, Martina en Sormani, 2019) 3) ervaring opdoen met het (her)ontwerpen van games.
Ben je ook nieuwsgierig naar hoe dat eruit ziet en wil je het zelf ervaren?
Meld je dan aan voor de workshop!