De platformeconomie…
”We gaan een platformeconomie in; waarin tools en frameworks gebaseerd op de kracht van internet ons economische en sociale leven kaderen en kanaliseren.” schrijven Martin Kenney en John Zysman (2015). Nog geen twee jaar later zijn mijn leerlingen naast Snapchat, Instagram en Facebook ook verslaafd aan Netflix, YouTube en Spotify. Geven ze in de pauzes elkaar tips over welke verkoper op Ali Express de beste opladers en Iphone hoesjes verkoopt. Betalen elkaar terug met behulp van een Tikkie, reizen via Snappcar of Uber, nemen krantenartikelen mee via Blendle en bezorgen met een fiets, scooter en/of auto om geld te verdienen. De vraag is wat wij hiermee doen binnen ons onderwijssysteem.
Met de komst van internet en e-commerce zijn platform economieën ontstaan. Met als doel om gebruikers van goederen en diensten te matchen en de uitwisseling te versimpelen (Alstyne, Parker, Choudary, 2013). Vandaag de dag zien we dat platformen gemakkelijk nieuwe markten kunnen betreden, producten en diensten kunnen integreren en volop innoveren. Onze leerlingen maken steeds vaker deel uit van zo een platform, als koper maar ook steeds vaker als verkoper/zzp’er. Zijn onze leerlingen hier wel goed op voorbereid? Beheersen ze de vaardigheden die nodig zijn om te ondernemen, kritisch na te denken en maatschappelijk verantwoorde en ethische keuzes te kunnen maken?
We constateren grote verschillen binnen ons onderwijssysteem. Waar de ene school niet los kan komen van het traditioneel onderwijs met als focus kennis, tonen andere scholen meer lef door te focussen op vaardigheden middels projectonderwijs en het zelf ontdekkend leren. Op de lerarenopleiding economie proberen we hier op in te spelen door onze studenten projecten te laten ontwikkelen, waarin leerlingen worden uitgedaagd om onderzoekend en ontdekkend te leren. Zo hebben onze studenten een ondernemerschaps-escaperoom ontworpen voor 2e klas havo/vwo leerlingen van het Cartesius 2. De leerlingen moesten in 50 minuten zien te ontsnappen, door vijf ondernemerschapspuzzels op te lossen die gebaseerd waren op de ondernemerschapsvaardigheden van het EntreComp:
Het competentieraamwerk voor ondernemerschap (Europese Commissie, 2016). Zowel onze studenten als de leerlingen hebben geleerd van deze ervaring en zoals John Dewey zegt: ”Ervaring is de motor die ons voert naar kennis en leert om de wereld in brede zin te kennen. Zoveel en zo veelzijdig mogelijk” (Nivoz, 2018).
Belangrijk is dat het niet bij een eenmalig project blijft, maar dat het wordt geïntegreerd in de visie en voortbouwt op de doorlopende leerlijn van de school met betrekking tot ondernemerschap, burgerschap en ethiek. Zodat leerlingen meer kennis opdoen en zich gaandeweg op een persoonlijke manier daarin kunnen vormen (Dewey, 2018). Waarbij we onze leerlingen leren om naast het eigenbelang ook aan het belang van de ander en de wereld te denken (Biesta, 2016). Met als doel dat er platformen of andere economieën ontstaan, die zich niet aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid onttrekken.
Sultan Göksen, onderwijzer, lerarenopleider, onderzoeker, columnist.
Reacties naar: sultangoksen@gmail.com