"I want to play a game..."
Het is donderdagmiddag, de laatste pauze is voorbij en de leerlingen lopen richting het lokaal voor een blokuur economie. De docent wacht ze op in de deuropening, geeft iedere leerling een hand en wenst hem/haar succes. Als de laatste leerling binnen is, loopt ze naar buiten en sluit de leerlingen op in het lokaal. De leerlingen begrijpen niet wat er gebeurt, totdat er één roept “Kijk het smartboard staat aan, druk eens op play.” Jigsaw verschijnt in beeld met zijn welbekende quote: “I want to play a game. Follow the rules and be careful, I’m watching you....”
Leerlingen het vak leren, door ze op te sluiten in een lokaal. Het is géén grap, het is êên van de nieuwste vormen van gamification binnen het onderwijs, genaamd Escape the Classroom. De
Escape Rooms, iedereen heeft ze ondertussen wel eens bezocht en zo niet, hoog tijd om het eens te ervaren. Ik ben zelf een grote fan, ik heb er een hele reeks bezocht en zou ze zo weer kunnen bezoeken! Na elk bezoek dacht ik, dit zouden we ook voor het onderwijs moeten inrichten. Dit jaar, tijdens mijn lessen pedagogiek, gaven twee van mijn KOP studenten (Ernst Hart en Hugo Bruggeman) een workshop over de psychosociale ontwikkeling van een adolescent. De workshop moest elementen van activerende didactiek bevatten, en zij hadden gekozen voor de werkvorm Escape Room. Iedereen was positief verrast, het spelelement werkte heel goed. De studenten deden actief mee en we waren erg onder de indruk van de werkvorm (link: https://quik.gopro.com/v/jQ6hcz4tcw/ ) Echter, de vorm was erg docent afhankelijk. Zelfs met
z’n tweeën voor de klas, bleef het lastig iedereen te bedienen. Wat als we nog een stapje verder zouden gaan en de docent ook uit de klas zouden halen?
Tijdens het googelen naar Escape Room en onderwijs, kwam ik al snel voorbeelden tegen van Escape the Classroom (website: http://escapetheclassroom.nl/). Ik werd super enthousiast, met
name vanwege de aanvullende info over de mogelijke spelvoorwerpen en ideeën. De meest voorkomende vakken waarvoor dit concept was bedacht waren: scheikunde, wiskunde, biologie en natuurkunde. Op dat moment dacht ik: “Waarom zou dat niet voor economie kunnen?”.
Met het vak “experimenten en games”, dat we op de HvA doceren, hebben we onze variant van “Escape the Classroom” opgezet. Deze werd ontwikkeld door economie docenten in opleiding tezamen met havo-leerlingen. De voordelen van deze samenwerking is dat leraren in opleiding het niveau, het leerrendement en de mogelijke reacties van leerlingen beter kunnen inschatten en herkennen. Andersom vinden leerlingen het geweldig om de zelf ontworpen spellen aan hun klasgenoten te presenteren. Reacties als: “Juf, mogen we ze echt opsluiten?” of “Juf, als ze maar niet de ruiten inslaan om het lokaal uit te komen.” waren goud waard.
Natuurlijk staat de veiligheid voorop. Daarom hangen we een 360 graden camera op in het lokaal. Daardoor kunnen we via onze smartphone meekijken. Tevens kunnen we waar nodig, hints geven en leerlingen op afstand begeleiden. Fantastisch, niet? Wij gaan er binnenkort mee experimenteren op twee verschillende scholen. Voor iedereen die er ook wat mee wil doen, de docentenhandleiding zullen we opsturen voor de Vecon Peerprijs.
Mochten jullie aanvullingen, tips en vragen hebben, mail gerust! Het doel is om er samen meer van te ontwikkelen en leerlingen te laten leren met uitdagendere vormen van gamification dan Kahoot of Socrative. Dus: “Let the game begin!”